Aktualności

Otrzymałeś prośbę o BLIK-a? Zanim go prześlesz zweryfikuj, kto naprawdę o niego prosi

Data publikacji 06.02.2025

Oszustwo na BLIKA-a, to najczęściej odnotowywane oszustwo, którego pokrzywdzonymi stają się osoby w różnym wieku. Staje się to, dlatego że zapominamy o podstawowych zasadach obwiązujących podczas płatności tą metodą. Mianowicie, nie weryfikujemy otrzymanej prośby o przesłanie kodu. Przekonał się o tym mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który zbyt późno zorientował się, że rozmawia z oszustem i stracił 1500 zł.

Mimo wielu apeli o ostrożność, oszustwo na BLIK-a jest nadal popularne. Nie ma tu znaczenia wiek, płeć czy status społeczny. Oszuści po przełamaniu zabezpieczania konta na portalu społecznościowym, podszywają się pod osoby, z którymi korespondujemy, a następnie wysyłają wiadomość z prośbą o przesłanie kodu. Bardzo często zawierzamy temu co otrzymujemy i bez sprawdzenia, czy osoba, od której otrzymujemy wiadomość, jest faktycznie tą, za którą się podaje, wysyłamy jej kody. Pamiętaj, że jeśli ktoś włamał się na twoje konto, to ma dostęp do prowadzonej korespondencji i wie dokładanie, w jaki sposób zwrócić się do ciebie z prośbą, żebyś uwierzył, że jest osobą, za którą się podszywa.

W ostatnim czasie policjanci otrzymali zgłoszenie, w którym mieszkaniec powiatu krośnieńskiego został oszukany na niemal 1500 złotych. Sprawca, podszywając się pod właściciela wynajmowanego mieszkania, poprosił go o przesłanie dwóch kodów BLIK na poczet opłat. Przy prośbie o trzeci kod, pokrzywdzony skontaktował się telefonicznie z właścicielem mieszkania, gdzie okazało się, że jego konto na komunikatorze zostało przejęte i ktoś podszył się pod niego.

Tego typu zdarzeń jest bardzo wiele. Pamiętajmy, że wiele zależy od nas. By zapobiec takim sytuacjom:

• używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania. Zalecane jest stosowanie weryfikacji dwuetapowej;
• zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
• pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta; stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
• zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je z konta osoby, z którą korespondujesz;
• nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
• nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
• robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
• zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się, czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
• przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.

 

komisarz Justyna Kulka

Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony