Miał być zysk, a straciła tysiąc złotych – uważajmy!
Mimo wielu dostępnych informacji na temat działania sprawców oszustw, w dalszym ciągu ktoś staje się ich ofiarą. Wykorzystują oni przede wszystkim niewiedzę osób, które decydują się na kupno, czy też sprzedaż w wirtualnym świecie. Tak było i tym razem. Kobieta zamiast zyskać na sprzedaży odzieży, została oszukana i straciła tysiąc złotych.
W ostatnim czasie, mieszkanka powiatu krośnieńskiego wystawiając na platformie handlowej odzież na sprzedaż, otrzymała wiadomość od kupującego o zakupionej spódnicy. Następnie, po chwili na platformie wyskoczyła wiadomość z prośbą o podanie formy zaksięgowania pieniędzy za zakup. Kobieta weszła w podany na stronie link i zalogowała się na konto bankowe, po czym wylogowała się. Po chwili otrzymała telefon od mężczyzny oferującego pomoc wygenerowania etykiety z adresem wysyłki za zakup. Po wyrażeniu przez nią zgody, postępowała z jego wskazówkami. Mężczyzna twierdził, że wygeneruje jej polecenie przelewu BLIK, pobierając z konta sprzedażowego 1000 punktów, które przewalutuje na złotówki. Kobieta myśląc, że jest to normalna procedura zalogowała się ponownie na swoje konto bankowe, wygenerowała kod BLIK, a następnie wpisała we wskazane miejsce. Gdy to zrobiła, mężczyzna rozłączył się, a z jej konta zniknęło tysiąc złotych.
Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru przez internet ZAWSZE zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.
Co zatem powinno wzbudzić czujność:
- szybka odpowiedź na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego NIGDY nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- podawać nieznajomemu wygenerowanych kodów do płatności mobilnych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, który przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do konta i wypłacenie z niego pieniędzy.
komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim