Aktualności

Z seniorami o oszustwach

Data publikacji 10.10.2023

„Dzień Seniora”, to nie tylko doskonała okazja do spotkań w miłym towarzystwie, ale również do rozmów na temat własnego bezpieczeństwa. Z możliwości spotkania z osobami starszymi skorzystał dzielnicowy starszy sierżant Michał Czarnowski, który omówił najczęstsze metody stosowane przez oszustów oraz podpowiedział jak nie stać się ich ofiarą. Spotkania z mieszkańcami powiatu mają na celu ograniczenie zdarzeń z udziałem seniorów, jak również uwrażliwienie ich na zagrożenia jakie mogą wystąpić ze strony sprawców oszustw.

Istotnym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców jest ich edukacja. Dlatego też policjanci w trosce o obywateli organizują spotkania, a także uczestniczą w przedsięwzięciach organizowanych na terenie miast i wsi,  docierając w ten sposób do mieszkańców w różnym wieku. Ostatnie takie spotkanie odbyło się w poniedziałek (9 października) na świetlicy wiejskiej w Dychowie. Z ramienia krośnieńskiej komendy uczestniczył dzielnicowy starszy sierżant Michał Czarnowski, który przybliżył zebranym najczęstsze metody stosowane przez oszustów oraz podpowiedział jak nie stać się ich ofiarą.

Poniżej przypominamy kilka zasad, na które powinniśmy zwrócić uwagę podczas rozmowy telefonicznej:

  • Jeśli odebrałeś/aś telefon z informacją od osoby podającej się za policjanta i żądającej przekazania pieniędzy, zawsze zachowaj ostrożność. Policjanci NIGDY nie żądają pieniędzy ani danych do kont bankowych, nie informują przez telefon o prowadzonych przez siebie działaniach, ani też nie angażują osób postronnych w policyjne akcje.
  • Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, ZAWSZE ZWERYFIKUJ przekazaną informację, najlepiej u kilku członków rodziny. Nigdy nie działaj w pośpiechu.
  • NIGDY NIE PRZEKAZUJ pieniędzy osobom obcym, ani nie przelewaj na inne konta;
  • Podczas rozmowy USTAL dane osoby dzwoniącej, nie sugeruj kim może być;
  • NIE PODAWAJ danych osobistych, imion członków rodziny, adresu, ilości posiadanej gotówki, czy też numeru konta bankowego ani danych do logowania;
  • W podejrzanych sytuacjach NATYCHMIAST POINFORMUJ Policję! To nie jest fałszywe zgłoszenie i nie grożą za to żadne konsekwencje;
  • Z czym możemy się spotkać, gdy rozmówcą będzie osoba podająca się za pracownika banku

Otrzymując telefon z banku możesz usłyszeć, iż rozmawiasz z osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo banku, którego zadaniem jest ochrona twoich pieniędzy.

  • Historia, którą usłyszysz może dotyczyć prób zalogowania się na Twoje konto przez inne osoby, konieczności potwierdzenia dokonania przelewu z twojego konta, czy też wzięcia pożyczki na Twoje dane. Informacje, które usłyszysz mogą być bardzo różne.
  • Rozmówca przez cały czas będzie próbował uśpić Twoją czujność, a zadawane pytania mają za zadanie uwiarygodnienie jego historii i troski o Twoje pieniądze.
  • By zwiększyć swoją wiarygodność, oszust zasugeruje ci, że możesz sprawdzić numer telefonu z którego dzwoni i zapewnia że jest on taki sam jak na karcie kredytowej Twojego banku. Niech nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że ten numer telefonu faktycznie taki będzie.  
  • W trakcie rozmowy usłyszysz, że musisz zainstalować na telefonie konkretną aplikację. Jesteś również zapewniony, iż zostaniesz pokierowany krok po kroku skąd ją pobrać i co należy zrobić. Jeśli wykonasz to polecenie, z pewnością nie ochronisz pieniędzy, a jedynie stracisz je. Dlatego NIGDY nie instaluj na telefonie, czy też komputerze żadnych otrzymanych czy też sugerowanych aplikacji. Ich instalacja skutkuje przejęciem twojego urządzenia.
  • Gdy mimo wszystko zainstalowałeś aplikację, będziesz informowany o kolejnych krokach i proszony o podawanie różnych danych, między innymi kodów autoryzacyjnych otrzymanych sms. Przez cały czas rozmówca zapewnia cię, że wszystko co się dzieje, nawet znikające z konta pieniądze, jest prawidłowe i konieczne żeby zapewnić ochronę.
  • Na każdą Twoją wątpliwość, pseudo przedstawiciel banku ma odpowiedź, która ma cię uspokoić, a jemu dać czas na wyczyszczenie konta.
  • Do samego końca będziesz zapewniony o prawidłowości podjętych kroków.

komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

Powrót na górę strony