Aktualności

Myślała, że pomaga koleżance- straciła z konta tysiąc złotych

Płatność BLIKIEM jest to bardzo popularna metoda płatności online wykorzystywana przez młodych ludzi. Niestety zapominamy, że w wirtualnym świecie są też oszuści, którzy po uprzedniej kradzieży tożsamości, podszywają się pod znajomych lub rodzinę i w ich imieniu proszą nas o pomoc. Dlatego zanim udostępnisz komuś kod, zweryfikuj czy osoba, która cię o niego prosi faktycznie potrzebuje pomocy. Brak weryfikacji może dużo kosztować, o czym przekonała się mieszkanka powiatu, która myśląc, że pomaga koleżance straciła tysiąc złotych.

Policjanci krośnieńskiej komendy prowadzą sprawę mieszkanki powiatu, która myśląc że pomaga koleżance straciła tysiąc złotych. Jak do tego doszło? Poprzez komunikator napisała do niej „koleżanka” że ma sprawę i zapytała się czy może pomóc w opłaceniu czegoś, bo ona ma problemy z płatnością. Prosiła o przelanie za pomocą Blika, dwa razy po 500 złotych. Miała je zwrócić jeszcze tego samego dnia do godziny 20.00. 22-latka chcąc pomóc koleżance, przelała jej te pieniądze. Jednak po krótkim czasie od wykonania przelewów zobaczyła na koncie portalu społecznościowego post koleżanki z informacją, iż ma wirusa. Okazało się, że ktoś włamał się na jej konto, przejął je  i w jej imieniu wysyłał wiadomości, w tym te z prośbą o pomoc. Już wtedy dotarło do niej że została oszukana i straciła tysiąc złotych.

Takich sytuacji jak ta niestety jest bardzo wiele i potraktuj ją jako przestrogę. Pamiętaj, korzystając z płatności mobilnych i stron internetowych:
•    stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
•    zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
•    zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
•    pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
•    używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
•    nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
•    nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
•    zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https”  świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
•    robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
•    zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
•    przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.

komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim
 

 

  • ulotka
  • ulotka
Powrót na górę strony