WCPR skraca czas interwencji służb
Operatorzy Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lubuskiem od miesiąca odbierają zgłoszenia z terenu całego województwa. Dzięki ich pracy do oficerów dyżurnych i dyspozytora pogotowia docierają wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, które wymagają interwencji.
WCPR: miesiąc w Lubuskiem
17 grudnia ubiegłego roku ostatni z lubuskich powiatów - zielonogórski został przyłączony do systemu Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Od tego czasu operatorzy centrum odbierają zgłoszenia alarmowe z całego województwa. Ustalają zdarzenie, jego przebieg, konieczność podjęcia interwencji i decyzją która ze służb powinna interweniować. Po weryfikacji informacji przekazują sprawę oficerowi dyżurnemu straży pożarnej, policji lub dyspozytorowi pogotowia. Tu dyspozytor lub oficer dyżurny ponownie odbiera informacje o sytuacji kryzysowej i wysyła na miejsce zdarzenia ratowników: policjantów, strażaków lub lekarzy.
Od 15 października ubiegłego roku operatorzy centrum odebrali 12 510 zgłoszeń, z czego 9 870 sygnałów było fałszywych, czyli prawie 80 %. - To pokazuje jak skutecznym sitem informacyjnym jest centrum - zauważa wojewoda Jerzy Ostrouch. Dzięki pracy operatorów policjanci, strażacy i ratownicy medyczni nie interweniują w sprawie zgłoszeń nieprawdziwych, co umożliwia im skuteczniejsze przeprowadzenie akcji, w miejscu gdzie naprawdę są potrzebni - zaznacza wojewoda Ostrouch.
Obecnie w WCPR przy Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim pracuje 25 operatorów, przeszkolonych i przygotowanych do pracy. Docelowo ma ich być zatrudnionych 45. Pracę centrum koordynuje kierownik i jego zastępca.
- Po miesiącu widać wyraźnie jak duże znaczenie ma działanie WCPR w regionie - powiedział Jarosław Śliwiński, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzsowego LUW. Zarówno ze strony policji, straży pożarnej i pogotowia docierają do nas sygnały, że dzięki pracy operatorów, dyspozytorzy w/w służb obsługują wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, bez konieczności ustalania przebiegu zdarzeń fikcyjnych, na co tracili czas przed 17 grudnia ubiegłego roku - dodaje dyrektor Śliwiński.
Operatorzy WCPR na straży bezpieczeństwa
Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy LUW działa od 15 października br. Najpierw operatorzy centrum obsługiwali mieszkańców powiatu gorzowskiego i miasta Gorzów. Później, zgodnie z harmonogramem, przyłączane były kolejne powiaty. Zadaniem operatorów pracujących w trybie Call Center jest odebranie zgłoszenia alarmowego jego zweryfikowanie i przesłanie do odpowiedniej służby (Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna), która podejmie obsługę zdarzenia. Jeden z najnowocześniejszych systemów informatycznych pracujący w w 16 Ośrodkach Regionalnych na terenie kraju pozwala operatorom numeru 112 automatycznie zlokalizować dzwoniącego, obsłużyć go w wielu językach europejskich i przekierować do właściwej służby. Z uwagi na fakt, że około 78% telefonów na numer alarmowy 112 to zgłoszenia fałszywe, złośliwe i nieprawidłowe, Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. pełni rolę filtru odsiewającego nieprawidłowe połączenia. Co to jest numer „112”
Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb. Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.
Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki" tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.
Źródło;
Podkom. Sławomir Konieczny
Rzecznik Prasowy
KWP w Gorzowie Wlkp.