Aktualności

Uważajmy na oszustów internetowych

Data publikacji 21.10.2015

Pomimo wielu apeli i przekazanych Państwu informacji, w dalszym ciągu zdarzają się sytuacje, w których stajecie się Państwo ofiarą oszustów internetowych . Są to nie tylko sytuacje, w których dokonując zakupów po uiszczeniu zapłaty nie otrzymujecie towaru, ale również sytuacje, w których wprowadzeni w błąd udostępniacie innej osobie informacje umożliwiające dostęp do konta bankowego.

 

Pomimo wielu apeli i przekazanych Państwu informacji, w dalszym ciągu zdarzają się sytuacje, w których stajecie się Państwo ofiarą oszustów internetowych . Są to nie tylko sytuacje, w których dokonując zakupów po uiszczeniu zapłaty nie otrzymujecie towaru, ale również sytuacje, w których wprowadzeni w błąd udostępniacie innej osobie informacje umożliwiające dostęp do konta bankowego.

Nie ma tygodnia, w którym policjanci z Wydziału Kryminalnego nie przyjęli by zgłoszenia o oszustwie internetowym. Do najczęściej spotykanych sytuacji należą te, w których osoba pomimo uiszczenia opłaty za towar, nie otrzymuje go. Wiele otrzymanych zgłoszeń dotyczy również otrzymania towaru niezgodnego z opisem i brakiem kontaktu ze sprzedającym, czy też żądaniem uiszczenia opłaty za rzekomo zakupiony przez Internet towar. Odnotowane przez policjantów z Krosna Odrzańskiego sytuacje dotyczą także udostępnienia innej osobie danych, umożliwiających dostęp do naszego konta. Najczęściej odbywa się to za pomocą poczty elektronicznej. Otrzymujemy np. na skrzynkę emial informację o zablokowanym koncie bankowym wraz z instrukcją co należy zrobić by konto zostało odblokowane. I tu pojawia się problem, gdyż niejednokrotnie bez zastanowienia wchodzimy na wskazany link i wykonujemy polecania o które jesteśmy poproszeni podając m.in. numer karty płatniczej i innej dane, które sprawca wykorzysta do wyczyszczenia nam konta. Zapominamy, że do zalogowania się na internetowe konto bankowe, nie potrzebujemy numeru karty, itp. danych, ale login bądź numer klienta i hasło. A przede wszystkim po otrzymaniu takiej wiadomości, powinniśmy zacząć od spróbowania zalogowania się na konto bankowe, wpisując w wyszukiwarkę adres banku w którym mamy konto, a nie klikając na wskazany link, gdyż jest on stworzony celowo do oszukiwania osób.

Przypominamy, żeby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas dokonywania zakupów należy:

- przed rozpoczęciem zakupów dokładnie sprawdzić sprzedawcę, przeczytać m.in. komentarze na jego temat, sprawdzić adres siedziby, telefon, itp. dane

- kupować w sprawdzonych sklepach i portalach internetowych,

- logować się na konto sklepu internetowego w znanym, zabezpieczonym i sprawdzonym miejscu / w tym celu unikaj ogólno dostępnych punktów do Internetu,/

- chronić hasło i nie udostępniać go osobą trzecim,

- unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione,

-unikać zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa,

- zachować korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie.

W przypadku otrzymania na skrzynkę email informacji o zablokowanym koncie bankowym, bądź innej informacji związanej z kontem bankowym, w której proszą nas o podanie szczegółowych danych, należy:

- przede wszystkim dokładnie przeczytać zawarte w emailu informacje

- sprawdzić, czy faktycznie nasze konto zostało zablokowane, w tym celu wpisz w wyszukiwarkę adres strony banku w którym masz założone konto, a następnie zaloguj się wpisując login bądź indywidualny numer klienta oraz hasło;

- w żadnym wypadku nie podawać żadnych numerów karty płatniczej, czy też bankomatowej, ani też innych danych umożliwijacych osobie postronnej

- w przypadku jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z pracownikiem banku, który udzieli Ci niezbędnych informacji i rozwieje wątpliwości

Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją czy też otrzymanej wiadomości tj.:

- datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę

- nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy

-sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres

-sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem

- wydruk wiadomości z poczty elektronicznej

 
 
 
 
Powrót na górę strony