Aktualności

Nie chronisz swoich danych. Klikasz w otrzymany link-TRACISZ PIENIĄDZE

Data publikacji 20.09.2022

Ktoś wykorzystał moje dane do wzięcia kredytu. Ktoś pod pretekstem zakupu towaru uzyskał dostęp do mojego konta bankowego i ukradł moje pieniądze. Nieznany sprawca włamała się do mojego telefonu, a następnie przejął kontrolę nad powiadomieniami z banku i wypłacił z konta moje oszczędności. To tylko przykładowe zawiadomienia, jakie policjanci krośnieńskiej komendy otrzymują od osób, które stały się ofiarami oszustów. Sprawcy atakują nas za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości sms, poprzez komunikator internetowy czy też dzwonią do nas. Stosując różne metody socjotechniczne, niejednokrotnie osiągają cel. Dlatego bądź zawsze ostrożny i nie daj się złowić.

Media społecznościowe i portale aukcyjne,  to miejsca bardzo chętnie odwiedzane przez oszustów. Kradną tożsamości, wyłudzają kredyty, zakładają fałszywe konta, strony internetowe oferujące sprzedaż określonego towaru, a także podszywają się pod potencjalnego kupca, gdzie wykorzystując niewiedzę i łatwowierność sprzedawcy, okradają go. Tak naprawdę metod ich działania i miejsc, gdzie jesteśmy narażeni na ich działanie jest bardzo wiele. W dużej mierze, to od nas samych zależy, czy staniemy się ich ofiarą. Ważne by o takich sytuacjach rozmawiać z bliskimi, to z pewnością zwiększy ich czujność i pozwoli ochronić stan konta. O czym zatem należy pamiętać:

  • WERYFIKACJA - zanim cokolwiek zrobisz, zachowuj spokój i pomyśl, czy sytuacja w ogóle może cię dotyczyć. Jeśli tak, sprawdź informację u źródła. Nigdy nie działaj pod wpływem emocji.
  • Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, NIGDY NIE PODAWAJ LOGINU I HASŁA przez telefon, a także kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
  • NIGDY NIE KLIKAJ W LINK - nigdy nie wchodzić w załączony w treści wiadomości sms, czy też email link, który miałby umożliwić dokonanie płatności. Otrzymując informację o konieczności weryfikacji konta bankowego, który odbywa się poprzez kliknięcie na link  znajdujący się w przesłanej wiadomości i zalogowanie się w ten sposób na swoje konto, nie korzystaj z tego. Pamiętaj, że sprawcy posługują się identycznymi stronami, jak te z naszego banku, czy też łudząco podobne do tych, z których korzystamy na co dzień. Jeśli faktycznie masz do zaległości w płatnościach, wejdź na rachunek bankowy poprzez stronę banku lub aplikację mobilną, NIGDY poprzez otrzymany link.
  • CHROŃ TOŻSAMOŚĆ - nie udostępniaj danych osobowych niepowołanym osobom i staraj się niszczyć wszystkie dokumenty, na których znajdują się Twoje dane – wyrzucając je do kosza, udostępniasz je innym osobom. Sprawdzaj znak „kłódeczki” podczas logowania się na konto internetowe (symbol szyfrowanego połączenia), a także zmieniaj hasła do kont i profili w internecie, co najmniej  raz na trzy miesiące.
  • ZASTRZEŻ – jeśli padłeś ofiarą oszustwa, zgubiłeś dokument tożsamości lub został ci skradziony niezwłocznie skontaktuj się z bankiem i zastrzeż rachunek bankowy. Nie zwlekaj z tym. Czas ma tu istotne znaczenie.
  • ZADZWOŃ – jeśli po otrzymaniu wiadomości pojawi się jakakolwiek wątpliwość, a nie masz możliwość sprawdzenia w Internecie, bądź u znajomych czy takie sytuacje miały miejsce gdzieś w Polsce, skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji. Policjanci po wysłuchaniu twojej historii, ocenią sytuacje i doradzą co należy zrobić. Pośpiech w działaniu bez wcześniejszej weryfikacji, może być tu złym doradcą.

komisarz Justyna Kulka
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie Odrzańskim

 

Powrót na górę strony